„Ceny škodovek, tater, žigulíků nebo motorek ČZ či Jawa vzrostly za deset let, zejména pak v posledních pěti letech, několikanásobně na často až nesmyslnou úroveň. Motocykly, které se daly pořídit před pěti lety za pět tisíc korun, stojí dnes 50 tisíc, auta, která nikdo nechtěl za pět deset tisíc, stojí 100 a více,“ říká Petr Jirsa, organizátor srazů socialistických vozidel.
Když začínal se srazy před šesti lety, přijelo okolo stovky vozidel, letos před týdnem to bylo už 961 strojů. „Většinou jsou to noví lidé, rodiny, které investují pro své děti,“ doplňuje Jirsa.
„Děláme spartaky, octavie, felicie, hlavně socialistická auta. Dvacet procent majitelů jsou srdcaři, osmdesát procent zákazníků jsou lidé, kteří to berou jako investici místo spoření,“ říká David Kafka z autodílny Karcom ve Frýdku-Místku, která se na renovace veteránů specializuje. I podle něj nejvíce táhnou investory vozy východního bloku, žádná porsche, ferrari či americké bouráky. „Taková auta vůbec, naopak české a socialistické stroje,“ dodává Kafka.
Pro představu: legendární kabriolet Škoda Felicia se dal před deseti lety pořídit v pojízdném stavu za 100 až 200 tisíc korun, dnes je to od 400 tisíc, po renovaci za 700 tisíc korun. Za čtvrt milionu se prodávají zrezlé skelety.
„Ty auta už nejsou a Škoda Felicia byla nejkrásnější škodovkou. Já mám nejvyšší nabídku 185 tisíc korun,“ říká muž, který na serveru bazos.cz prodává pouze opískovanou karoserii s podvozkem. Ceny vzrostly natolik, že to často překvapilo i samotné majitele veteránů.
28. prosince 2018 |
Století československé techniky
Sledovat další díly na iDNES.tvZhodnocení o stovky procent
Například Jaroslav Zdychynec vlastní už pětadvacet let Tatru 603. Auto, které po renovaci stojí dva miliony korun, se v předrenovačním stavu prodává mezi 300 a 400 tisíci korun. „Mě tehdy renovace stála dvě stě tisíc korun. Spoustu dílů se nedalo sehnat, dneska už jen díly jsou často za desetitisíce. Kdybych auto prodal, koupím si za to slušný byt,“ říká Zdychynec.
Ještě pár příkladů: Škoda 110 R se dnes před renovací prodává za 200 až 300 tisíc korun, klasické „embéčko“ Škoda 1000 MB od 80 tisíc, zrenovované si lidé cení na 200 až 250 tisíc. Škoda Octavia se dnes prodá za 200 tisíc korun, nejběžnější Škody 105 jsou v solidním stavu za 80 tisíc korun a veteránem je už i Škoda Favorit – zachovalé se prodávají za 50 až 80 tisíc, po renovaci jsou běžné ceny 100 až 130 tisíc korun. Jen pro představu – hit Mototechny roku 1989, první favority – se tehdy prodávaly od 84 600 korun.
Podle indexu Historic automobile Group International jde o klidnou a jistou investici. „Investice do veteránů jsou konzervativním způsobem investování, nicméně podle indexů, které se k nim váží, jde o výnosné investice. Za posledních deset let hodnota veteránů výrazně stoupla, ročně i o desítky procent,“ říká ekonom Zdeněk Žižka.
Dovoz zpět z Německa
Hodnota veteránů, kterými jsou podle vyhlášky ministerstva auta starší třiceti let, stoupá přitom nejenom v Česku, ale i v okolních zemích. Trochu paradoxem přitom je, že Češi po revoluci prodali veterány do Německa, Rakouska či Holandska a právě odsud dnes veterány dovážejí. A i exportní modely, které se v tehdejším Československu vůbec neprodávaly. Vznikly firmy, které se přímo na dovoz těchto socialistických vozů ze zahraničí specializují.