Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Záchrana pro skvělá auta. Porsche začíná vyrábět benzín z elektřiny

Zatímco nová vozidla bude stále častěji pohánět přímo elektřina, Porsche zahajuje výrobu takzvaných „eFuels“, tedy tekutého „bezemisního“ paliva vyrobeného elektřinou z obnovitelných zdrojů, které mají pomoci s dekarbonizací stávajícího vozového parku.
I třílitrový šestiválcový boxer legendární 911 SC RS by mohlo brzy pohánět z elektřiny vyrobené palivo.

I třílitrový šestiválcový boxer legendární 911 SC RS by mohlo brzy pohánět z elektřiny vyrobené palivo. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Éra spalovacích motorů se blíží k závěru a uvědomuje si to i automobilka Porsche, ostatně v roce 2030 plánuje nabízet 80 procent vozidel s elektrickým pohonem. Zároveň si ovšem uvědomuje, že na silnicích, v garážích a leckdy i sbírkových depozitech milovníků sportovních aut jsou a ještě mnoho desítek let budou miliony vozidel Porsche, na které se jejich majitelé nechtějí jen koukat, ale především se jimi těšit na silnicích a závodních okruzích.

I těmto vozidlům chce Porsche snížit provozní uhlíkovou stopu, aniž by bylo potřeba jakkoli upravovat jejich pohonná ústrojí. A receptem na to mají být eFuels, tedy „elektrická paliva“. Již v tuto chvíli je v jedné továrně v Chile vyrábí a testují se svými závodními vozy na okruzích. Výrobce je nejprve plánuje komerčně nasadit v motosportu.

Benzin z elektřiny

Titulek nepřehání, to písmeno „e“ v eFuels je elektřina a ta je také středobodem výroby syntetického paliva. Základem eFuels je totiž vodík, který se nechá katalyticky reagovat s oxidem uhličitým, čímž vznikne tekutý metanol, který se dále chemicky zpracuje tak, že se promění v benzin.

Porsche

Zní to jednoduše, ale má to spoustu háčků.

Tím prvním je, že vodík nejprve musíme vyrobit a pokud má být výsledné palivo uhlíkově neutrální, musíme jej vyrobit z obnovitelných zdrojů. Vodík tak v pilotní továrně Porsche (a také Siemensu a Enelu) vzniká elektrolýzou mořské vody za použití elektřiny získané z větrných turbín. Projekt nazvaný Haru Oni je umístěn v Chile a je pro to dobrý důvod – v dané oblasti vítr fouká prakticky neustále a proto je zde větrná turbína velmi stabilním zdrojem elektřiny.

V tom červeném a žlutém pruhu je největší potenciál pro výrobu elektřiny z větru. Jinými slovy, hodně a skoro pořád tam fouká.

Druhou zásadní komponentou elektrických paliv je CO2, tedy oxid uhličitý, který je získáván ze vzduchu pomocí mohutných filtrů. Na vstupu je vzduch a elektřina, na výstupu vyčištěný vzduch a zachycené čisté CO2.

To je i jedna z důležitých point oné bezemisnosti. Když totiž taková devětsetjedenáctka pojede na syntetické palivo, z výfuku bude vypouštět CO2 - bez toho to nejde. Ale vypouštět bude právě to CO2, které bylo předtím ze vzduchu získáno, takže v konečném důsledku nebude CO2 v atmosféře přibývat, ale bude recyklován ten stávající.

Ještě letos by měla Haru Oni vyprodukovat 130 000 litrů syntetického benzinu, do čtyř let by měla roční produkce vyšplhat až na 550 milionů litrů.

Porsche zatím plánuje, že bude toto palivo spotřebovávat v rámci motosportu a také jej nabízet svým zákazníkům – řidičům některých modelů automobilky. Letos by se cena měla pohybovat kolem 10 dolarů (zhruba 215 Kč) za litr, ale do pěti let by měla klesnout až na zhruba 2 dolary (aktuálně 43 Kč) za litr. V jaký moment se dostane cena eFuels do rovnováhy s tradičními palivy, bude záviset i na růstu cen ropných produktů.

Palivo z dovozu

Ze spotřeby nafty a benzinu měly největší zisky USA, Saúdská Arábie a Rusko – jednoduše proto, že v jejich podzemí byly obrovské zásoby „černého zlata“, tedy ropy. Při pohledu na vizualizaci na obrázku výše je jasné, že u eFuels tomu bude jinak, největší potenciál má Chile, Argentina, Uruguay, jih Austrálie a Nový Zéland.

Vše je tedy ještě významně dál od oblastí s největší spotřebou energií, tedy Severní Ameriky, Evropy a Asie. Elektrická paliva bude potřeba převážet v tankerech, počítá se však s tím, že i u této dopravy by mohla být ePaliva využita.

Nově se ovšem do syntetických paliv pustili aktivisté, údajně nejsou dost ekologická (psali jsme zde).

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Autozápisník: Lady Gaga má šaty z blatníků. A znáte siamská autodvojčata?

4. června 2024

I v květnu se toho stalo ve světě aut mnoho zajímavého. Opět jsme prošli pelmel událostí a ty „nej“...

Utajená velmoc aut. V nizozemském autobyznysu se ročně protočí 50 miliard eur

4. června 2024

Premium Nizozemsko se na první pohled nejeví jako země automobilismu zaslíbená. Ale i když si na žádnou...

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Jízda na elektrickém tygru dohání automobilky. Ukvapený přechod jim škodí

3. června 2024

Premium Sen o rychle rozšířené elektromobilitě se v Evropě i v USA rozplývá. Velkolepé plány narazily na...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...