Internetový portál Yelp, který je obdobou TripAdvisoru, podal stížnost na Google. Adresoval ji kontrole hospodářské soutěže při Evropské komisi. Doporučovacímu portálu se nelíbí řazení výsledků největšího vyhledávače. Podle stížnosti upřednostňuje vlastní a konkurenční upozaďuje.
„Kdybych chtěl začít dnes, nemám šanci Yelp rozjet. Tuto možnost zazdil Google svým přístupem,“ uvedl v pořadu 60 minutes spoluzakladatel portálu Jeremy Stoppelman.
YelpInternetový portál, kde uživatelé hodnotí a recenzují lokální podniky. Lidé sdílejí své zkušenosti z restaurací, zábavy a služeb. |
Podobnou stížnost vyplnil Yelp už před čtyřmi roky, ale Evropská komise ani američtí regulátoři formální žalobu nepodali a snahy portálu přišly vniveč. Teď je ovšem situace jiná.
Google loni schytal tučnou pokutu 2,4 miliardy eur (cca 61 miliard korun) za neférové řazení výsledků produktů. Podobnou stížnost Google řešil i v Brazílii a Yelp tak cítí příležitost.
Schéma je stejné, jako před čtyřmi lety. Yelp uvádí, že Google poškozuje konkurenci i uživatele. A to tím, že upřednostňuje vlastní výsledky Local Search před odkazy na recenzní portály, které se objevují až v druhé půlce stránky.
Google se ke stížnosti odmítl vyjádřit. Evropská komise sdělila, že kontinuálně kontroluje aktivitu Googlu nejen v produktovém řazení. Zůstane na jejím posouzení, zda upozaďování recenzních portálů způsobuje škodu stejně jako řazení produktů. Tam je finanční manipulace zřejmá, u recenzí to zůstane na rozhodnutí Bruselu.