logoAdobe Flash
(roz. Macromedia Flash)
* 1996 – † 2015

Rady pro tvůrce HTML bannerů

Flash je mrtev. Jakkoliv depresivní vám to připadá, většina autorů i uživatelů webu tento stav spíš vítá.

Na tomto miniwebu popisujeme postupy a problémy, kterým musí tvůrce bannerů čelit, pokud má jeho dílo projít přísnou kontrolou Mafry.

Ujasnění pojmů

HTML – hypertextový značkovací jazyk
Jednoduchý značkovací jazyk, kterým se odnepaměti píšou webové stránky.
Zdroje ke studiu:
CSS – kaskádové stylopisy
Stylovací jazyk, kterým se určuje vzhled HTML.
Zdroje ke studiu:
JS – JavaScript
Skriptovací jazyk založený na Céčku (ne na Javě), kterým jde měnit struktura dokumentu vzniknuvší v prohlížeči při načtení HTML a CSS. Je blízkým příbuzným ActionScriptu z flashe.
HTML 5
Obecný buzzword znamenající ve světě reklamy „hýbe se to, ale není to flash“. Hlavním motorem v HTML bannerech je CSS a JS. Je celkem jedno, jaká verze HTML se deklaruje.
Konzole
Ve všech současných desktopových prohlížečích existují vývojářské nástroje, obvykle vyvolatelné klávesou F12. Pomocí nich jde stránku pohodlně zkoumat a obsahují i JS konzoli, do které si jde dávat všelijaké ladicí výpisy, nebo zjišťovat stav věcí.

Tvorba webových stránek má za sebou dlouhou historii, které si doposud flashař nemusel všímat. Internet je plný různých návodů a tipů a triků z oblasti CSS, takže jakmile překonáte počáteční útrapy a nebudete si vědět s něčím rady, postačí hodit popis problému do vyhledávače a během pár minut najdete řešení. Případně se můžete optat na nějaké diskusi, třeba na diskuse.jakpsatweb.cz je spousta hodných lidí :-)

Mytologie kolem HTML bannerů

Mezi zastánci flashe přetrvává několik mýtů, kterými se pokoušejí obměkčit stanovené technické podmínky.

„HTML banner potřebuje víc dat než flashový.“
Většinu z objemu flashového souboru tvoří obrázky a jiná mediální data, animační logika zabírá z celkové velikosti jen zanedbatelný zlomek. Na interní komprimaci obrázků nepoužívá flash nic zázračnějšího, než dávno známé formáty JPEG a PNG, které se používají i v HTML bannerech, takže grafika ve flashi zabírá skoro přesně stejný objem dat jako grafika u HTML banneru. Co se týče animační logiky, pokud se zapíše přes CSS, je také zanedbatelně malá.
Navzdory tomuto faktu jsme ovšem učinili vstřícný krok a limit pro HTML bannery je dvakrát vyšší než limit pro flashe.
„HTML 5 je nové, neodzkoušené.“
Téměř nic z toho, co se používá v HTML bannerech, není ve skutečnosti nové. Opustit flash šlo již kolem roku 2011, akorát k tomu nebyla ze strany reklamního trhu dostatečná motivace. Obsahové (nereklamní) části webů už většinou flash několik let na nic nepoužívají.
„Dodržet přísné limity je drahé, protože banner musí dělat programátor.“
Kodér, nikoliv programátor. Kodéři jsou levnější než programátoři a je jich hodně. Mnoho z nich se navíc rekrutuje z řad grafiků, protože na kódování stačí jen špetka technického myšlení, které není v rozporu s grafickým talentem. CSS je deklarativní jazyk, nikoliv programovací, kódování banneru má blíž k návrhu storyboardu než k vývoji aplikace.
Pro většinu programátorů by bylo ponižující, když by měli řešit něco tak triviálního, jako jsou reklamní bannery.
„HTML 5 nefunguje ve starších prohlížečích.“
Specifikace HTML je navržená tak, aby byla v maximální míře zpětně kompatibilní. Hlavní potíže s kompatibilitou způsobuje posledních patnáct let CSS, ale i to jde stvořit s ohledem na starší prohlížeče.
Prohlížeče vydané před rokem 2010 (třeba Internet Explorer 8) nemusí umět <video> a <canvas>, pro ty se špatně hledá náhrada a ani současné prohlížeče neumí některé nové HTML a CSS vlastnosti. Neexistuje žádná pevná hranice mezi podporou celých verzí jazyků, nelze paušálně říct „tenhle prohlížeč už zná HTML 5 a tenhle ještě nezná CSS 3“.