
Adobe Flash
(roz. Macromedia Flash)* 1996 – † 2015
Rady pro tvůrce HTML bannerů
Flash je mrtev. Jakkoliv depresivní vám to připadá, většina autorů i uživatelů webu tento stav spíš vítá.
Na tomto miniwebu popisujeme postupy a problémy, kterým musí tvůrce bannerů čelit, pokud má jeho dílo projít přísnou kontrolou Mafry.
Ujasnění pojmů
- HTML – hypertextový značkovací jazyk
- Jednoduchý značkovací jazyk, kterým se odnepaměti píšou webové stránky.
- Zdroje ke studiu:
- CSS – kaskádové stylopisy
- Stylovací jazyk, kterým se určuje vzhled HTML.
- Zdroje ke studiu:
- JS – JavaScript
- Skriptovací jazyk založený na Céčku (ne na Javě), kterým jde měnit struktura dokumentu vzniknuvší v prohlížeči při načtení HTML a CSS. Je blízkým příbuzným ActionScriptu z flashe.
- HTML 5
- Obecný buzzword znamenající ve světě reklamy „hýbe se to, ale není to flash“. Hlavním motorem v HTML bannerech je CSS a JS. Je celkem jedno, jaká verze HTML se deklaruje.
- Konzole
- Ve všech současných desktopových prohlížečích existují vývojářské nástroje, obvykle vyvolatelné klávesou F12. Pomocí nich jde stránku pohodlně zkoumat a obsahují i JS konzoli, do které si jde dávat všelijaké ladicí výpisy, nebo zjišťovat stav věcí.
Tvorba webových stránek má za sebou dlouhou historii, které si doposud flashař nemusel všímat. Internet je plný různých návodů a tipů a triků z oblasti CSS, takže jakmile překonáte počáteční útrapy a nebudete si vědět s něčím rady, postačí hodit popis problému do vyhledávače a během pár minut najdete řešení. Případně se můžete optat na nějaké diskusi, třeba na diskuse.jakpsatweb.cz je spousta hodných lidí :-)
Mytologie kolem HTML bannerů
Mezi zastánci flashe přetrvává několik mýtů, kterými se pokoušejí obměkčit stanovené technické podmínky.
- „HTML banner potřebuje víc dat než flashový.“
- Většinu z objemu flashového souboru tvoří obrázky a jiná mediální data, animační logika zabírá z celkové velikosti jen zanedbatelný zlomek. Na interní komprimaci obrázků nepoužívá flash nic zázračnějšího, než dávno známé formáty JPEG a PNG, které se používají i v HTML bannerech, takže grafika ve flashi zabírá skoro přesně stejný objem dat jako grafika u HTML banneru. Co se týče animační logiky, pokud se zapíše přes CSS, je také zanedbatelně malá.
- Navzdory tomuto faktu jsme ovšem učinili vstřícný krok a limit pro HTML bannery je dvakrát vyšší než limit pro flashe.
- „HTML 5 je nové, neodzkoušené.“
- Téměř nic z toho, co se používá v HTML bannerech, není ve skutečnosti nové. Opustit flash šlo již kolem roku 2011, akorát k tomu nebyla ze strany reklamního trhu dostatečná motivace. Obsahové (nereklamní) části webů už většinou flash několik let na nic nepoužívají.
- „Dodržet přísné limity je drahé, protože banner musí dělat programátor.“
- Kodér, nikoliv programátor. Kodéři jsou levnější než programátoři a je jich hodně. Mnoho z nich se navíc rekrutuje z řad grafiků, protože na kódování stačí jen špetka technického myšlení, které není v rozporu s grafickým talentem. CSS je deklarativní jazyk, nikoliv programovací, kódování banneru má blíž k návrhu storyboardu než k vývoji aplikace.
- Pro většinu programátorů by bylo ponižující, když by měli řešit něco tak triviálního, jako jsou reklamní bannery.
- „HTML 5 nefunguje ve starších prohlížečích.“
- Specifikace HTML je navržená tak, aby byla v maximální míře zpětně kompatibilní. Hlavní potíže s kompatibilitou způsobuje posledních patnáct let CSS, ale i to jde stvořit s ohledem na starší prohlížeče.
- Prohlížeče vydané před rokem 2010 (třeba Internet Explorer 8) nemusí umět
<video>
a <canvas>
, pro ty se špatně hledá náhrada a ani současné prohlížeče neumí některé nové HTML a CSS vlastnosti. Neexistuje žádná pevná hranice mezi podporou celých verzí jazyků, nelze paušálně říct „tenhle prohlížeč už zná HTML 5 a tenhle ještě nezná CSS 3“.