Na Volkswagen bylo po odhalení tzv. aféry dieselgate uvaleno mnoho stížností a žalob – deník Der Spiegel mluví až o čísle padesát tisíc. Středeční rozhodnutí mělo být prvním, které ve sporu firmy se zákazníky pronesla německá obdoba nejvyššího soudu.
Nakonec k tomu však nedošlo. Firma se totiž s navrhovatelem dohodla na mimosoudním vyrovnání. To kritizují některé další skupiny zákazníků, které se s automobilkou soudí. Podle nich totiž firma úmyslně brání tomu, aby se případ správně projednal.
Kdyby se totiž jednání u Federálního soudu odehrálo, vytvořil by se tím závazný precedens, kterým by se poté musely řídit soudy nižších instancí. Celkově značka v Německu prodala 2,6 milionů upravených vozidel.
Software je vada výrobku
Federální soud se však i přes to, že případ nakonec nebude projednávat, rozhodl k problematice vyjádřit. Podle jeho předběžného právního stanoviska by se měl software určený k ovlivnění emisních testů považovat za věcnou vadu.
To podle Spiegelu značně zvyšuje šanci zákazníků na odškodnění. Většina ze přibližně čtrnácti tisíc rozsudků, které se k tématu váží, totiž zatím vyzněla ve prospěch značky Volkswagen. Především proto, že software nijak neovlivňuje výkonnost vozu.
Soudci federálního soudu však upozorňují na to, že se snížila důvěra lidí ve vozy s dieslovým motorem, a že některá města dokonce zakázala takovým automobilům vjezd do centra.
Nejvyšší německá soudní instance se měla kauze dieselgate věnovat již v lednu. I tehdy však nakonec jednání musela zrušit, protože žalobce stáhl obvinění. V obou případech tedy platí rozhodnutí soudu nižší instance, který rozhodl ve prospěch automobilky.