Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Semafor pro limonády. Nové značení má jasně ukazovat výživové hodnoty

  5:04
Před více než dvěma lety šestice firem, Coca-Cola, Pepsi, Mars, Mondeléz, Nestlé a Unilever, prezentovala společný zájem obarvit své výrobky semafory, aby zákazník na první pohled jasně viděl, co to vlastně konzumuje. Značky měly na první pohled ukázat, kolik je v potravině cukru, soli či tuků. Jenže od té doby ambiciózní plán poněkud vázne.

ilustrační snímek | foto: Reuters

Na plechovkách Coca-Coly už běžně svítí barevné semafory mající zákazníky na první pohled jasně informovat o tom, nakolik je to vhodná potravina z hlediska cukru, soli či tuků. Postupně by je měla následovat i konkurenční Pepsi, naopak na čokoládách, tyčinkách či zmrzlinách se proti původním záměrům jen tak neobjeví.

Chaos ve značení

Plány nadnárodních gigantů, převážně hlavních výrobců sladkostí a limonád, byly před pár lety velkolepé. Nedlouho po bohulibém záměru ale nastaly rozbroje. Zatímco ve Velké Británii tento systém už nějaký rok na dobrovolné bázi funguje a barvy se uvádějí na stogramové srovnatelné hodnoty, nově začali výrobci prosazovat systém založený na porci. To by byla změna proti dnes obvyklému nutričnímu značení na sto gramů a zákazník by si musel dávat velký pozor, jak je daná porce velká.

A to i přes to, že by byly porce stanoveny jednotně, návrhy z řad odborníků na univerzitách už před rokem existovaly. V některých případech ale byly menší než dnes, kdy si je výrobce určuje sám, a nejhorší by to bylo u jednoporcových sladkostí, jako jsou zmrzliny či tyčinky. Protože ukousnout z nanuku Magnum třeba čtyři pětiny je pracné.

Nápoje s příchutí Čechy táhnou. Každá čtvrtá prodaná kola je ochucená

Dříve než se tyto rozpory vyjasnily, ale společnosti činnost sdružení koncem loňského roku pozastavily. Oficiální zdůvodnění, které má na stránkách uvedena například Pepsi Cola, znělo, že výrobci postrádali podporu nového nutričního systému ze strany Evropské unie, a hlavně legislativně zakotvené porce.

Dnes si tak každá společnost jede po své ose. Nejvíce je zatím vidět iniciativa nápojářských gigantů, které jsou také nejčastěji kritizovány jako producenti prázdných kalorií. Minimálně pokud jde o jejich klíčovou hnědou limonádu.

Nejdále je u nás Coca-Cola. „Zavedli jsme testování barevného značení nutričních hodnot na etiketách v řadě zemí Evropy a inspirovali jsme se modelem semaforů, který dobrovolně podporujeme ve Velké Británii a Irsku,“ potvrzuje Petr Jonák ze společnosti Coca-Cola.

V tuzemských obchodech či automatech jsou už dnes běžně k mání plechovky Coca-Coly, kde svítí tři zelená světýlka a jedno červené. Nic jiného než cukr totiž cola z nutričního hlediska neobsahuje. Zákazník si přečte, že 330mililitrová plechovka obsahuje 41 procent doporučené denní dávky cukru. Ćíslo je vztaženo k porci, za kterou je bráno oněch 330 mililitrů. Otázkou je, jak to bude na půllitrových lahvích, kde se jako porce brala půlka tohoto množství.

Podobně Pepsi Cola koncem loňského roku oznámila, že chce systém barevného nutričního značení otestovat „v mnoha evropských zemích“, a to na sto mililitrů u nápojů či sto gramů u jídla. Pod Pepsi spadají kromě limonád třeba brambůrky Lays.

Míň cukru a víc kofeinu. Coca-Cola hasí žízeň po kávových nápojích

„Štítky s barevným označením se již nyní na balení našich výrobků postupně objevují nebo budou v blízké době na našich produktech v řadě evropských zemích uvedeny,“ uvádí Ondřej Postránský, ředitel pro strategický marketing Karlovarských minerálních vod, pod které Pepsi v Česku spadá. Bližší informace o konkrétních zemích podle něj v této chvíli nemají.

Vyčkávací taktika

U Pepsi ale zřejmě budou vypadat semafory, respektive jejich popisky a hodnoty, trochu jinak než u jejich největší konkurence. Zatímco Coca-Cola podporuje značení na porci, Pepsi naopak to tradiční na sto mililitrů či gramů. To znamená hodnoty přepočítané na sto mililitrů, jako je dnes obvyklé na zadní straně obalů. Pokud jde o barvy, bude semafor stejný, s jednou červenou barvou za cukr. Ale zatímco na třetinkové plechovce Coca-Coly svítí u cukru 41 procent, u Pepsi, pokud to bude na sto mililitrů, půjde zhruba o deset procent.

Pokud jde o ostatní společnosti, většina zvolila vyčkávací taktiku. O Marsu, výrobci stejnojmenných a dalších tyčinek, který opustil sdružení ještě před jeho oficiálním přerušením činnosti, či o výrobci Mondeléz zatím není slyšet. Další výrobce sladkostí, společnost Nestlé, se nedávno přiklonila ke konkurenčnímu systému Nutri-Score, který používá hlavně Francie.

„Nadále podporujeme ideu přijetí jednotného schématu značení pro celou Evropskou unii. Nejblíže má k tomu systém značení Nutri-Score, k jehož podpoře se Nestlé nedávno přihlásilo a postupně ho začne zavádět na některých západoevropských trzích,“ uvádí za výrobce sladkostí její mluvčí Robert Kičina.

Češi rádi sladké, na zdravější nápoje si zvykají jen pomalu

Nutri-Score je využíván v Evropě hlavně ve Francii, kde ho podporuje i vláda, i když je nadále dobrovolný. Postupně se ale přidávají i další země jako Belgie či Španělsko, a firmy jako Danone, řetězce Albert či Intermarché, Auchan a další.

Nutri-Score používá také barvy pro odlišení od zelené po sytě oranžovou a s nimi spojená písmena od A do E. Áčko značí nejlepší nutriční hodnoty a éčko „horší“. Na rozdíl od původně prosazovaného nutričního značení ale uvádí na přední straně obal jen jeden souhrnný údaj.

Tvrdá ruka legislativy

Ne všechny velké firmy navíc Nutri-Score oslovil. „O Nutri-Score systému máme za to, že je oproti našemu již zavedenému modelu barevných světel ve Velké Británii méně transparentní. Námi použitý model totiž poskytuje informace o celkové energetické hodnotě a klíčových hodnotách cukru, tuku nebo soli daného produktu,“ uvádí například Pepsi Cola. A podobně se vyjádřila i Coca-Cola.

Zároveň většina společností, výrobců sladkostí, limonád či slaných pochutin, které se snaží vyvíjet vlastní iniciativu, aby je nedostihla tvrdší ruka legislativy, připouští, že je otevřena dalším možnostem. Záležet tak bude na tom, kam se přikloní Evropská unie.

  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Portál iDNES.cz čte od nepaměti. Petr je dalším výhercem týdenní Megahry

23. dubna 2024  8:28

Jarní Megahra o peněžní prémie na portálu iDNES.cz pokračuje a po pondělím losování má již pátého...

Buď vysaďte nové stromy, nebo zaplaťte až půl miliardy, dozví se developeři

23. dubna 2024

Premium Pokud nebude možné vysadit nové stromy ve městě do kilometru od pokácených, zaplatí developeři...

OBRAZEM: Přehršel techniky a stovky dělníků. Jak finišuje dálnice D4 do Písku

23. dubna 2024

Tisícovka dělníků na stavbě v jeden moment. Během náročnějších prací jich ale na rozestavěných více...

Smutný konec slavné návrhářky: jde do vězení za pašování krokodýlích kabelek

22. dubna 2024  20:27

Módní návrhářka Nancy Gonzalezová, jejíž doplňky nosila zpěvačka Britney Spears a také například...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...