V seriálu se budeme postupně věnovat těmto jevům: i/y, slabikám bě, pě, mě, vě a jejich variantám, předložkám a předponám s(e), z(e), předponě vz-, souhláskovým shlukům, velkým písmenům, interpunkčním znaménkům, slovům přejatým z jiných jazyků.
Nové díly seriálu Pereme se češtinou budeme na web dávat každou středu a sobotu. Jednotlivé lekce, celkem jich vyjde osmnáct, budou obsahovat i testy
či taháky.
4. lekce Psaní i/y v obtížnějších případech
V této lekci se zaměříme na obtížnější jevy u shody přísudku (a doplňku) s podmětem a na některé „špeky“, které už léta činí pisatelům potíže.
Shoda přísudku s podmětem podle smyslu
Zde většinou nemíváme problémy, protože volba i/y plyne ze zdravého rozumu. Nejčastěji se setkáme s těmito případy:
A) Nevyjádřený podmět plyne z předešlého textu
Ty vlny byly opravdu obrovské. Často zalily celou palubu. A námořníci byli úplně bezmocní. Co taky mohli dělat? - Nebýt přátel, nebyl bych své potíže vyřešil. Ohromně mi pomohli! / Nebýt sester, nebyl bych své potíže vyřešil. Ohromně mi pomohly! - My jsme o tom nevěděli/y (podle toho, zda zájmeno zastupuje podmět v rodě mužském životném, nebo mužském neživotném či ženském).
B) Podmět vyjadřuje množství či počet
Tisíce/Davy návštěvníků prošly již branami výstavy, aniž tušili, že se její organizátoři potýkají s vážnými finančními problémy (shoda podle smyslu: návštěvníci tušili). Je tu ovšem možná i shoda podle rodu: Tisíce/Davy návštěvníků prošly již branami výstavy, aniž tušily, že se její organizátoři potýkají s vážnými finančními problémy.
C) Podmětové jméno označuje skupinu mužů
Toronto Maple Leaves zvrátili vývoj utkání. Avšak: „Javory“ z Toronta zvrátily vývoj utkání. (V této větě je možná jen shoda podle rodu.)
D) Všeobecný podmět
Ve zprávách hlásili, že zítra bude slunečný den (ve smyslu: „bylo hlášeno“).
Další jevy ve shodě přísudku s podmětem
A) Typ ledoborci/ledoborce a podobné
Zde se jednoznačně řídíme zvoleným rodem podmětového jména, tedy u rodu mužského životností či neživotností, nikoli „živostí“ či „neživostí“ označovaného jména. Nezáleží přitom, zda změněný rod vede, nebo nevede ke změně významu.
Příklady: Ledoborci prolomili zamrzlou lodní trasu. / Ledoborce prolomily zamrzlou lodní trasu. Podobně: Slanečci byli naloženi. / Slanečky byly naloženy. Bacili způsobovali neléčitelné nemoci. / Bacily způsobovaly neléčitelné nemoci.
CHYTÁK: Můžeme napsat Sedmihlaví draci žrali princezny i Papíroví draci létali nad hlavami, ale pouze Papírové draky létaly nad hlavami. Nelze ale psát: Sedmihlavé draky žraly princezny. (Nebo vlastně lze, ale takto zapsaná věta by znamenala, že princezny se s chutí pustily do konzumace draků.)
B) Podmět lidičky, koně, rodiče
Tato podstatná jména tvoří výjimku z pravidla o shodě podle mluvnického rodu: ač mají koncovky rodu mužského neživotného, v příčestí činném se píše -i: Lidičky, kde jste byli? Koně radostně řehtali. (Ale: Dřevěné koně se dětem líbily.) Rodiče trvali na svém.
C) Podmět dni/dny/dnové
Pamatujme si obtížnější psaní Dni běžely. Běžnější je Dny běžely. Ale: Dnové plynuli. Hrobové se otevírali. (Koncovka -ové náleží rodu mužskému životnému.)
D) Podmět děti, děvčata
Děti skotačily na hřišti. (Podstatné jméno dítě je v množném čísle rodu ženského, protože se v něm skloňuje podle vzoru kost.) Děvčata hlasitě protestovala. (Podstatné jméno děvče je v obou číslech rodu středního.)
E) Podmět typu my všichni, oni všichni
Zde píšeme v příčestí činném (i trpném) -i. Například: Seděli jsme kolem ohně a povídali si. Taková milá rodina – tu pohromu si opravdu nezasloužili. (Nebo samozřejmě: … tu pohromu si opravdu nezasloužila.)
F) Typ co jste se nás, děvčata, natrápila!
Zde je možná shoda jak podle rodu, tak podle smyslu. Internetová jazyková příručka praví, citujeme: „Jestliže věta obsahuje oslovení, které je vyjádřeno podstatným jménem v 5. p. (podmět pak není ve větě vyjádřen), psaní -i/-y v přísudku se obvykle řídí podle rodu podstatného jména v 5. p.: To jste to, uličníci, pěkně vyvedli! Proč jste, děti, zase rozbily okno? Milé čtenářky, vyhrály jste první cenu v naší soutěži o nejlepší fotografii z dovolené.“ Pravidla českého pravopisu (školní vydání) připouštějí i shodu podle smyslu a uvádějí příklad „Co jste nám, děvčata, připravily (nebo připravila)?“
Psaní i/y ve tvarech zájmen
1. Některá zájmena se skloňují podle vzorů přídavných jmen, takže se řídíme jejich vzory: Se svými problémy se nikomu nesvěřuji; (jako s mladými).
2. Zájmeno osobní já má v 3. pádě jednotného čísla tvar mi, v 1. pádě množného čísla my: Dej mi tu knihu. My jsme o tom nevěděli.
Psaní tvarů bychom, byste
Zde se často chybuje ani ne tak v psaní y, jako v samotných tvarech podmiňovacího způsobu. Tento jev sem tedy přidáváme jen volně.
PAMATUJME: Správné jsou tvary (já) bych šel, abych šel, kdybych šel; (ty) bys šel, abys šel, kdybys šel; (my) bychom šli, (vy) byste šli; abych se nebál, aby ses nebál, abychom se nebáli, kdybyste se nebáli.
Zcela chybné jsou tvary jako *já bysem šel, *já by sem šel, *já by jsem šel, *kdybysi šel, *kdyby si šel, *kdyby jsi šel, *kdybysme šli, *kdyby sme šli, *kdyby jsme šli , *aby si se nebál, *aby jsi se nebál, *kdyby jste se nebáli atd.
Čeština v praxiJak napsat dopis úřadům... Dotazy, podněty, stížnosti, žádosti a další dopisy adresované úředníkům sice mají svůj řád, ale není tak striktní, jak by se na první pohled mohlo zdát. Před tím, než začnete psát − lhostejno jestli vlastnoručně, na počítači nebo psacím stroji − dobře si promyslete, co chcete sdělit. Pište jednoduše, vyhýbejte se květnatým slovům i dlouhým souvětím. Kroťte své emoce, žádné arogantní výrazy do úředního styku nepatří. „Pokud lidé píšou dotaz na úřad, měli by se snažit sepsat svůj dopis srozumitelně a jasně, snažit se sdělit podstatné skutečnosti. Na druhou stranu si nemusí dělat starosti s perfektní úplností obsahu, ať prostě sdělí, co považují za podstatné, a pokud budeme potřebovat něco doplnit, tak je vyzveme,“ říká tajemník Úřadu městské části Brno-střed Petr Štika. Na začátek dopisu napište své jméno, adresu a telefonní či e-mailový kontakt pro odpověď. Připojte i jméno obce a datum, kde a kdy jste dopis sepsali. „Je jasné, že všichni nemají možnost psát dopis na počítači, v případě ručně psaného dopisu je tak důležité dbát na čitelnost písma, stává se, že nejsme schopni i při vší snaze část textu rozluštit,“ nabádá tajemník Štika. Následuje oslovení, například Vážený pane starosto... Pokud neznáte jméno úředníka či nevíte, komu dopis adresovat, napište stručně téma dopisu, třeba Žádost o odkoupení pozemku. „Rozhodně nevadí, že pisatelé neznají konkrétní jméno, komu dopis směrovat. Úřady mají z tohoto důvodu podatelny, kde pracovníci poštu třídí a přidělují podle tématu konkrétním odborům nebo zodpovědným pracovníkům,“ objasňuje Štika. Poté, co jste úřadům napsali, co jste chtěli, podepište se. Dopis můžete odevzdat přímo na už zmiňované podatelně úřadu nebo poslat poštou či e-mailem. |
TEST: Doplňte i/yVyzkoušejte si své znalosti pravopisu. |
Psaní i/y po souhláskách obojetných3. lekce seriálu Pereme se s češtinou |