Když ke zmíněné trojce přičteme jarní klasikářské úspěchy Zdeňka Štybara a Mathieu van der Poela + terénní minulost Petera Sagana, Romana Kreuzigera a Jakoba Fuglsanga, dá se až říct, že většina hvězd silničního světa má jedno společné.
Pochází ze stejného prostředí - toho cyklokrosového.
Čím to je?
„Víte, cyklokros je totiž skvělá věc, když chcete začít s cyklistikou,“ soudí právě Van Aert, jeden z výše jmenovaných. „Naučíte se při něm explozivitu i velmi dobré ovládání kola a nikdy se nenudíte.“
Teď díky připravované reformě UCI reálně hrozí, že se spousta mladých kluků nudit začne.
Že celý sport do několika let totálně zanikne. Nebo že se stane ještě výhradnější záležitostí Belgičanů a Nizozemců.
„Nastane pomalá smrt našeho sportu,“ predikuje i legendární Sven Nijs.
Vymizí mladší kategorie
V čem přesně cyklokrosová reforma spočívá?
Po dlouhých letech, kdy měla organizační práva na Světový pohár společnost Telenet, je letos odkoupila skupina Flanders Classics. Organizace, která má pod křídly 16 velkých závodů, včetně slavných silničních klasik - Kolem Flander, Gent-Wevelgem nebo Omloop Het Nieuwsblad.
„Partnerství s Flanders Classics přinese cyklokrosu nové mezinárodní možnosti. Určitě to bude velký posun vpřed,“ je přesvědčený prezident UCI David Lappartient. Nutno říct, že jako jeden z mála.
Ze současných devíti dílů se má totiž Světový pohár rozšířit na šestnáct, které by se měly konat v osmi zemích. A to je ten problém.
„Osm z nich se prý má jet v Belgii,“ kroutí hlavou Zdeněk Štybar starší.
Proto se i největší hvězdy cyklokrosu obávají konce svého sportu. Bojí se, že finanční zátěž spojená s cestováním na tolik Světových pohárů bude pro ne-beneluxské reprezentace příliš velká.
Oprávněně.
„Kolik národních federací si může dovolit objet šestnáct Světových pohárů?“ ptá se Nijs. „Moc ne. A co říkají týmy na to, že místo jejich dresu budou závodníci každý víkend vozit ten národní? Sponzoři musí mít radost. Z našeho sportu vymizí mladší kategorie.“
České reprezentaci se výprava na Světové poháry výrazně prodraží. Podle předsedy cyklokrosové komise Petra Balogha dokonce tak, že Češi nebudou schopni všechny Světové poháry objíždět.
„Tím pádem nebudeme mít ani dostatek bodů a při mistrovstvích Evropy a světa budou naši závodníci startovat z posledních míst, což bude velký handicap. Je to špatné,“ popisuje Štybar starší.
Česká cyklokrosová reprezentace spoléhá své sponzory, ale i ti mají své limity.
„Třeba jedním z partnerů je i automobilová Škoda, ale ti kluci, kteří by měli jezdit velké závody v zahraničí, si na jejich auta vůbec nesáhnou, tomu nerozumím,“ vypráví Štybar.
Proti připravované reformě už vystoupili také Francouzi, Italové, Švýcaři a další země.
„Mluvil jsem se spoustou ne-belgických závodníků a většina říkala, že pro jejich reprezentace bude nový model finančně nevzládnutelný,“ připouští třeba organizátor švýcarského Světového poháru v Bernu Christian Rocha.
„Nelíbí se mi to, těch závodů je moc. Bude čím dál víc závodníků z Beneluxu a míň z ostatních zemí. Stane se z toho Světový pohár Belgičanů a Nizozemců. Navíc budou trpět i další série,“ přidává vítězka 23 závodů Světového poháru Katie Comptonová.
Cesta do pekla
Podle nového formátu by Světový pohár odstartoval v polovině října, skončil by pak předposlední víkend v lednu.
S mezerami na republikové šampionáty, mistrovství světa i Evropy to pak vychází na téměř každý víkend od 11. října do 24. ledna.
A to je velký problém pro organizátory menších akcí. Podle regulí se totiž den před, v den konání a den po Světovém poháru nemohou pořádat závody kategorie C1, kam patří třeba i český Toi Toi Cup.
„Tím pádem nemáme skoro žádné volné termíny pro závody u nás. A když celá špička bude jezdit v zahraničí, místní poháry stejně nikdo nebude chtít dělat, můžeme přijít o sponzory. Mám strach, aby se tady vůbec nějaké cyklokrosové závody konaly,“ říká Balogh.
Proto organizátoři menších závodů alarmují: Tohle je cesta do pekla!
„A jestli je momentálně v cyklokrosu velká dominance belgických a nizozemských závodníků, teď bude ještě větší,“ má jasno Balogh.
Sám napsal UCI několik dopisů. Zkouší vymyslet systém, aby Český pohár fungoval, aby dál fungovala také mládež, která nutně potřebuje závodit v mezinárodní konkurenci.
Proto oslovil také Kateřinu Nash, která je prezidentkou komise sportovců Mezinárodní cyklistické Unie UCI.
I přes ni chce cyklokrosovou reformu pozastavit, nebo úplně zrušit.
„Protože jestli ji prosadí, noví Štybarové, Dlaskové, nebo Kateřina už u nás nevyrostou. Je mi z toho smutno, ale pořád věřím, že si UCI uvědomí, že to byla hloupost,“ tvrdí Balogh.
Uvědomí?